måndag 8 oktober 2007

Jävla skit

Det är sannerligen en förunderlig tid vi lever i. Faktum är, att jag inte ens kan uttala den. Ja, det är sant. Vi lever nu på tvåtusentalet heter det. Eller tjugohundratalet. Well, gör vi inte det om tio år också? Och om tjugo? Ändra fram till 2099 kommer vi leva på tjugohundratalet, efter det blir det mest sannolikt tjugoetthundratalet vi kommer benämna. Men så kommer problemet igen då, att vad kallas de första tio åren av varje århundrade så att folk förstår?

Förstår ni mitt dilemma? Det här problemet borde ha funnits länge. I alla fall minst tio år av varje århundrade. Vad säger man när man är född 1903? Jo, man är född på nittonhundratalet. Well, det är jag också, men dock åttio år senare. Men jag är också född på 1980-talet.

"Over there" blir det ännu värre. Nu lever vi hux flux i "the twentyfirst centry". Ehm.. Tjugoförsta? Man räknar alltså.. Baklänges? Det kan iofs förklara varför USA som är världens modernaste land fortfarande går omkring med hockeyfrillor och inreder Ikea a´la 1980.
Jan Josefsson, vill du vara så vänlig att ta upp mitt dilemma i Plus? Så vi inte glömmer bort att det faktiskt finns 10 extra år av de där 90 som ryms inom ett århundrade? Ok? Låt alla dessa 00-talister få sin röst hörd.

Inga kommentarer: