söndag 9 september 2007

Ack, dessa kategorier..

Gjorde idag ett nytt försök att kategorisera mina msn-kontakter. Har innan provat kategorier såsom "gamla polare", "polare", "nätpolare" osv. Men då kom kruxet att det alltid dök upp en tjomme som var en nätpolare som man känt länge och tagit en öl med. Det är verkligen skitsvårt det där.


Och jag gillar verkligen att ha ordning alltså. Så, idag blev de tre kategorierna "aktiva", "halvt aktiva", och till sist "icke aktiva". Det skulle väl inte vara så svårt? Men det sket sig likt förbannat.


Samma sak som när jag beslöt mig för att kategorisera all min musik. Jag gjorde mappar och döpte de till diverse musikgenrer. Thåström dök upp. Jag satte honom under "svensk vispop och liknande". Men så kom Ebba Grön då. Det är ju punk. Och de hade jag redan i punkmappen, och man måste väl för fan ändå ha Thåström och Ebba Grön i samma mapp?


Men fotograferna måste ändå ha det värst. Läste ett inlägg på ett fotoforum där fotograf hade följande dilemma:


"Jag har en massa mappar. "Utomhus", "barn", "vinter", "jul", "svartvitt", "porträtt" osv. Men vad gör jag då om jag tar en bild på ett barn, under juletider som är utomhus, och dessutom svartvitt?"


Jag förstår honom. Min lösning i allt detta är att totalt skita i allt vad kategoriserande heter.


Men så har vi ju ändå problemet, att saker o ting ändå måste hamna i en kategori till slut. Kanske inte i min burk, men om man ska sälja produkter som musik etc?


Låt oss leka med tanken att nån idiot faktiskt skulle fråga efter 80-talshårdrocksbruden Lee Aaron. Nu gör säkert ingen det. Men då skulle hennes plattor givetvis ligga nånstans i nån av de hundratals hårdrocksbackar som 80-talet lämnat efter sig. Men nuförtiden spelar hon enbart lätt och nätt jazzmusik och fullkomligen avskyr sina gamla Cw-papper som dåtida metalldrottning. Blev nog ganska svårt för henne när första jazzdängsplattan kom.


"Jag spelar jazz!! Varför står jag före Alice Cooper?!"


Ska nu ut med Jycken. Han är förövrigt en blandning av 25% Labrador, 25% NewFoundland och 50% Bordercollie.

Han är kort och gott en "blandras". Mm, de gör det enkelt för sig minsann..

Inga kommentarer: