söndag 16 september 2007

Oändligt mörker, lagom sådant

"Fuck the world". Kommer ihåg när förkortningen FTW började cirkulera runt på forum. Värst vad folk är negativa nuförtiden tänkte jag.. Tills jag fick reda på att FTW i fjortisboken betyder for the win. Alltså inte fuck the world.
Vill också påminna mig om att FTW på det jätteglada 60-talet betydde fuck the war.

Där ser man.

Min vän och tillika lagerarbetare myntade det ultimata pessimistuttrycket för inte alltför längesedan. Han var nere och jag påminde honom om att "tänk på att se solen bakom molnen, inte molnen framför solen". Ni vet, alla de där glaset-är-halvfullt-talesätten. Svaret jag fick var "Ja, men bakom solen är den oändligt mörker". Ja, det är ju förvisso sant. Inte oändligt dock, men närmsta stjärna är en bra bit bort, minst sagt.
Då skulle den ultimata optimisten säkerligen diktera "men sikta mot stjärnorna!".

Ja, man kan hålla på hur länge som helst, finns väldigt mycket talesätt som förkunnar att man ska se saker o ting från den ljusa sidan. Att leva efter dessa deviser är något trixigare..
"Hade det som hänt varit så viktigt för oss människor skulle vi ha ögon i nacken. Men de sitter där fram". Visdomsord? Inte för historieproffessorn eller arkeologen.

Antar att det återigen handlar om den där eviga balansen. Om jag nu ska välja ut ett par ord jag hört på min snart 25-åriga resa som verkligen gjort intryck på mig torde det vara när Sidharta så hittade medelvägen under det där trädet. Buddhism är bra grejer minsann. Att gör allting "lagom".
Nu sitter den en pigg 6-åring här vid burken och vill ut och pissa. Visste ni förresten att "pissa" och "skita" användes långt innan man började säga "kissa" och "bajsa"? Värt att tänka på.

Inga kommentarer: