tisdag 11 september 2007

Kulturkrock

Visst är vi mer korkade idag än förr? Nåja, har egentligen inga belägg för den tesen, men det var en fråga som dök upp i skallen. Jan Guillou uttryckte det ganska bra; "Vi har alltför lätt att se på historien som en utveckling till det bättre". Ja, nåt sånt sa han, och gjode jämförelsen att 1200-talets svenska kvinnor minsann var både friare och lyckligare än 1800-talets engelska kvinnor.

Såg innan en dokumentär om Michaelangelo. Ni vet, en av historiens störste målare, arkitekt och framförallt skulptör. Inte den där jävla karatepaddan i alla fall. Jag vet inte hur det är med er, men att insupa dessa historiefragment för att sedan blogga, och dessutom med teveprogrammet Idol i bakgrunden.


Ja, nånting känns lite smått skevt. Det som är ännu mer skevt är att jag faktiskt känner en viss lust till att lägga mig i soffan och kolla på skiten. Jag ska nu skriva ett löfte till mig själv om att skrota teven till nästa gång jag flyttar. Jag får en känsla av att jag kommer vara tacksam för det, den dagen då jag är gammal och förhoppningsvis har kommit nånvart med min konst..

Inga kommentarer: