fredag 14 september 2007

Ditt liv för 25 spänn i timmen + kompledighet

Arbetsfri. Som ni vet döpte jag om "arbetslös" till "arbetsfri" i min tidigare, numer förintade blogg.
Jag är dock inte arbetsfri längre, jag är så kallad "fritidslös". Visst, nån idiot kan komma och påstå att man visst är ledig 128 timmar av veckans 168 timmar. Och för att inte glömma semestern och all härlig kompledighet.
Men..
Lägg då till resa till och från jobbet. I mitt fall, 40 minuter om dagen. Tid på dygnet då jag är uppbunden av arbetet utan betalning (lunch); 1 hel timme. Göra iordning lunch, mackor, slänga på sig arbetskläder; 30 minuter om dygnet. Aktiv förberedelse inför 8 timmars arbete om dagen; 8 timmar per dygn (sömn). Tid för att duscha av sig lagerdamm; 30 min.
Återhämtning av energi förorsakad av arbete; 40 minuter (tupplur efter jobbet).

Vi är uppe i 8 timmars arbete + 11 timmar och 20 minuter. Tid kvar på dygnet för att ha ett vanligt liv; 4 timmar och 40 minuter. Min timlön landar i så fall nånstans runt 40 spänn. Skatt ska också betalas givetvis, ifall att jag råkar hamna på sjukhus efter att ha fått en gaffeltruck i huvudet och måste sys. Runt 25 spänn kvar per timma då jag av en eller annan anledning tvingas att helt överge mitt hela jag, min själ, min kreativitet och allting som överhuvudtaget är värt att berätta när ens barnbarn sitter i knät när man är pensionär.
Ja, jag gnäller likt ett orkandrabbat familjeförlossningscenter. Men ovanstående rader är dock inte lögn. Ja, man ska göra rätt för sig. Ja, man ska betala sin skatt. Men för fan, se då till att tillbringa den tiden med någonting som gör det värt det. Förstå då tänker jag klappa dig på axeln och kalla dig "duktig".
Drygt två månader kvar nu.. Angående videon; Det är jävligt skönt att svära av sig ibland.



Inga kommentarer: